Výhody elektromobilů

Většina z nás ví, že elektromobily výrazně snižují škody na životním prostředí způsobené skleníkovými plyny. Kromě toho, že přispívají k čistšímu ovzduší, přinášejí elektromobily i některé další strategické výhody, které každý majitel firmy jistě ocení:

  • Elektřina bude levnější než benzin: I před nedávnými událostmi, jež způsobily prudký růst cen pohonných hmot, byly náklady na palivo pro majitele firemních vozových parků vždy velkou položkou. Očekává se, že během deseti let dosáhnou elektromobily cenové parity s vozidly se spalovacím motorem, a dokonce budou levnější, protože se zlepší technologie, zvýší konkurence i dostupnost elektřiny z obnovitelných zdrojů. Mnoho majitelů elektromobilů si také instaluje solární panely, aby mohli svá vozidla nabíjet doma. To jim umožní ještě více snížit náklady.
  • Údržba je také levnější: U aut s tradičními spalovacími motory se může snadno stát, že se náklady na jejich údržbu nasčítají do závratných výšek. Elektromobily nevyžadují tolik údržby jako vozidla se spalovacími motory, které potřebují pravidelnou údržbu a výměnu oleje. Elektromobily jsou známé svou dlouhou životností. Jejich baterie jsou natolik odolné, že se předpokládá, že přežijí samotná vozidla.
  • Zážitek z tiché jízdy: Elektromobily jsou tak tiché, že v rámci Evropské unie a v dalších státech byla zavedena povinnost instalovat na ně zvuková výstražná zařízení pro případ, že by chodci elektromobil přehlédli! Přechod vašeho vozového parku na elektromobilitu tedy sníží nejen znečištění ovzduší, ale také hlučnost provozu.
  • Jejich ovládání je neuvěřitelně snadné. Možná vás překvapí, jak málo práce má řidič v elektromobilu. To proto, že jeho ovládání je opravdu velmi jednoduché. Elektromobily nemají převodovku. Řidiči potřebují k ovládání rychlosti pouze pedály nebo tlačítka. A to je asi tak všechno. Elektromobil se tudíž svým způsobem maximálně přibližuje použití autopilota.

Nevýhody elektromobilů

Provozování elektrického vozového parku má bezesporu mnoho výhod, jako je zvýšení rostoucí cenováé dostupnosti a tichá, pro řidiče příjemná jízda. Nicméně jsme slíbili, že vám poskytneme vyvážený pohled, a hodláme to splnit. Zde jsou některé důvody, v jejichž důsledku možná ještě váháte, zda na elektromobilitu přejít.

  • Vysoké pořizovací náklady: Údržba a dobíjení elektromobilu vám sice mohou dlouhodobě ušetřit hodně peněz, ale pouze za podmínky, že si budete moci dovolit vysokou počáteční investici. Automobily se spalovacím motorem seženete v různých cenových kategoriích. Elektromobily jsou však na trhu stále poměrně nové, a proto je výběr v nižších cenových relacích omezený. Také zjistíte, že ojeté elektromobily nejsou levnější, protože jejich hodnota časem neklesá.
  • Nedostatečná síť dobíjecích stanic: Přestože mnoho poskytovatelů služeb podniká významné kroky k rozšíření sítě dobíjecích stanic, mimo velká města je vhodných dobíjecích míst stále nedostatek. Pokud tedy velká část vašeho podnikání zahrnuje přepravu mimo města a dlouhé trasy, nemusí pro vás být elektrický vozový park v tuto chvíli tou správnou volbou.
  • Kratší dojezd: Vedle omezené dostupnosti dobíjecích stanic po celé zemi může mít elektromobil sám o sobě problém ujet delší vzdálenost. Kvůli nedostatku dobíjecích stanic má kratší dojezd než běžné vozidlo, a není tedy vhodný pro dlouhé trasy. S vývojem elektrických vozidel se však jejich dojezd každým rokem prodlužuje.
  • Dlouhá doba nabíjení: Tankování na čerpací stanici je často otázkou několika minut. Nabíjení elektromobilu ale vyžaduje mnohem více plánování a úsilí. Přestože poskytovatelé služeb na změně pracují budováním sítě rychlodobíjecích stanic, elektromobily se mohou nabíjet i několik hodin. Rozhodně to není ideální situace, pokud jste podnikatelem, který musí stihnout časově náročné dodávky.

Měli byste tedy sáhnout po elektromobilu, nebo ne?

Nyní znáte klady i zápory přechodu na elektromobilitu. Je na vás, abyste se rozhodli, zda pro vaši firmu převažují přínosy takového přechodu. Než se závazně rozhodnete, je dobré si položit několik důležitých otázek:

  • Máte ve strategickém plánu snížení uhlíkové stopy?
  • Máte dostatečnou likviditu na to, abyste unesli počáteční náklady na nákup elektromobilů?
  • Musíte často cestovat na dlouhé vzdálenosti?
  • Máte v místech, kam pracovně jezdíte, přístup k nabíjecím stanicím?
  • Můžete si vyhradit dostatek času na nabíjení auta?

Pokud jste na většinu těchto otázek, nebo dokonce na všechny odpověděli kladně, je možné, že jste připraveni na přechod k elektromobilitě. Ovšem i pokud na to momentálně připravení nejste, je nutné si uvědomit, že jde o novou oblast, která se neustále vyvíjí s tím, jak roste počet uživatelů. Nikdo nedokáže s jistotou říct, kdy se dobíjecí síť rozšíří i do oblastí mimo města nebo kdy se doba nabíjení zkrátí z několika hodin na deset minut. Doporučujeme vám, abyste i nadále sledovali vývoj v této oblasti a měli otevřenou mysl, i když vaše firma ještě není na přechod k elektromobilitě zcela připravena.