Často kladené otázky
Tato stránka odpovídá na různé otázky týkající se EETS a mýtného obecně.
EETS (evropská služba elektronického mýtného)
-
Co je EETS?
EETS (evropská služba elektronického mýtného) je služba řídící se směrnicí Evropské unie. Zjistit více
-
Je EETS produkt?
EETS není produkt a není to ani palubní jednotka (OBU) číst dále
-
Je EETS firma?
EETS není firma. Zjistit více
-
Jak se EETS mění během posledních let?
2004 :
První směrnice EETS vydaná Evropským parlamentem.2009 :
Funkce a technické složky EETS jsou definovány a schvalovány institucemi EU. Základy pro zavedení EETS.Od roku 2014 :
První členské státy EU mění své národní předpisy a svůj systém výběru mýtného uzpůsobují pro EETS.2014-2018 :
Mezi zeměmi, kde funguje většina poskytovatelů EETS, jsou Francie, Portugalsko, Španělsko, Itálie, Rakousko, Belgie (včetně Liefkenshoektunnel) a Polsko (pouze dálnice 4 Katowice – Krakow).2019 :
Německo, Polsko (státní silnice), Norsko, Dánsko (pouze mosty Oresund a Storebaelt), Slovinsko a Maďarsko budou nabízeny poskytovateli EETS.2020 :
Otevření národního mýtného systému poskytovatelům EETS se očekává v České republice a na Slovensku.Po roce 2020 :
Integrace všech evropských mýtných systémů (může trvat několik let, jelikož certifikační postupy a technická realizace v každé ze zemí jsou nákladné a složité). -
Existuje koncepční vysvětlení týkající se EETS?
Ano, například tento stručný průvodce EETS
EETS :
Směrnice o evropské službě elektronického mýtného: směrnice vydaná Evropskou komisí řešící interoperabilitu elektronických mýtných systémů v Evropské unii za pomoci konkrétních technologií.Poskytovatel EETS :
Společnost poskytující technické, komerční a administrativní řešení pro EETS.Obchodní partner EETS :
Společnost, která má uzavřenou smlouvu s poskytovatelem EETS o distribuci palubních jednotek vhodných pro interoperabilitu.Uživatel EETS :
Koncový uživatel (řidič), který používá palubní jednotku vhodnou pro EETSPoskytovatel mýtného systému :
Společnost poskytující systém výběru mýtného.Provozovatel mýtného systému :
Společnost poskytující systém výběru mýtného.Mýtný systém :
Nastavení mýtného systému; kombinace systému evidence mýtného a platebního systému.OBU :
Palubní jednotka (on-board unit): zařízení používané k evidenci pohybu vozidla po silnicích, v tunelech a na mostech podléhajících povinnosti placení mýtného.Interoperabilita :
Technická interoperabilita: palubní vybavení a technologie pro určování polohy a komunikaci.
Procedurální interoperabilita: smluvní dohody mezi provozovateli infrastruktury a poskytovateli služeb pro placení mýtného. -
Jak se dozvím, když další členský stát EU otevře národní mýtný systém pro umožnění interoperability?
Shell zákazníky informuje prostřednictvím přímé e-mailové komunikace. Naše webové stránky jsou rovněž aktualizovány.
E-mýtné
-
Co je interoperabilita?
Systémy a zařízení fungující pro placení mýtného ve všech členských státech Evropské unie. Ale prozatím, a v nejbližší budoucnosti, platí, že – neexistuje žádná univerzální jednotka, která by sloužila pro všechny evropské státy.
-
Kdy se součástí EETS stanou všechny evropské země?
Na to je obtížné odpovědět. Závisí to na vůli a připravenosti klíčových zainteresovaných stran, což jsou: členské státy Evropské unie, instituce vybírající mýtné a poskytovatelé EETS.
-
Jak se liší systémy mýtného v Evropě, jakých komunikací a vozidel se týkají?
Dotčená vozidla
- Těžká nákladní vozidla a autobusy (ve většině států)
- Dodávky a malá nákladní vozidla (v mnoha státech)
- Osobní automobily (v některých zemích) – nespadá do rozsahu EETS
Dotčené komunikace
- Dálnice (např. v Rakousku)
- Spolkové dálnice (např. v Německu)
- Tunely a mosty (např. Liefkenshoektunnel, Belgie)
Systémy placení mýtného
- Hotově
- Platební a palivové karty
- Prostřednictvím OBU
Další prvky
- Hmotnost vozidla (např. > 3,5 t)
- Typ vozidla (např. euro norma)
- Typ paliva (např. nafta vs. LNG)
Provozování vozového parku napříč různými zeměmi může být vzhledem k těmto různým aspektům složité. Neustálé změny, které úřady zavádí v systémech účtování poplatků za silniční dopravu, činí z prostředí evropských mýtných systémů rychle se rozvíjející a komplexní záležitost.
Máte-li jakékoli dotazy, neváhejte nás kontaktovat.
-
Co je e-mýtné obecně?
Elektronické platby mýtného jsou nejběžnější a nejpraktičtější možností pro placení mýtného v komerční silniční dopravě. Elektronická zařízení instalovaná ve vozidlech (označovaná také jako palubní jednotky nebo mýtné jednotky) komunikují se zařízením umístěným u dálnic nebo se satelitní technologií, sledují trasu vozidla a poskytují data pro výpočet výše částky mýtného.
Schválením směrnice o evropském elektronickém mýtném (EETS) v 2004 Evropská komise stanovila pokyny s dlouhodobým cílem dosáhnout interoperability systémů a zařízení, fungujících pro placení mýtného ve všech evropských členských státech. Tohoto stavu musí být teprve dosaženo, dosud neexistuje žádná univerzální jednotka, která by sloužila pro VŠECHNY evropské státy.
OBU (palubní jednotka)
-
Kolik palubních jednotek potřebuji?
To závisí na tom, kam vaši řidiči potřebují jezdit. Vzhledem k měnícím se předpisům doporučujeme kontaktovat odborníky Shell, kteří vám pomohou najít nejvhodnější řešení.
-
Potřebuji OBU vhodnou pro interoperabilitu?
Nikoliv nezbytně. To závisí na tom, kam vaši řidiči potřebují jezdit. Vzhledem k měnícím se předpisům doporučujeme kontaktovat odborníky Shell, kteří vám pomohou najít nejvhodnější řešení.
-
Jak si mohu objednat palubní jednotku?
Jako zákazník Shell máte různé možnosti objednání palubních jednotek pro vaše vozidla. Svou palubní jednotku si můžete objednat prostřednictvím našeho zákaznického servisu, e-mailem nebo telefonicky.
-
Kdy mi bude palubní jednotka doručena?
Doručení závisí na typu objednané jednotky. V otázce dodacích lhůt vám poradí tým zákaznického servisu.
-
Obdržím pokyny k instalaci jednotky?
Každá palubní jednotka je dodávána s návodem k instalaci. Pokud jste ztratili váš návod k obsluze, můžete si vyžádat nový na našem zákaznickém servisu.
-
Co když moje palubní jednotka přestane fungovat?
Zákaznícky servis je vám k dispozici a zodpoví jakékoli vaše dotazy. Kontaktovat je můžete prostřednictvím e-mailu nebo telefonicky.
-
Co mám dělat, jestliže mám otázky týkající se palubní jednotky?
Zákaznícky servis je vám k dispozici a zodpoví jakékoli vaše dotazy. Kontaktovat je můžete prostřednictvím e-mailu nebo telefonicky.
Dotazy týkající se Shell
-
Potřebuji pro řešení mýtného kartu Shell?
V některých zemích je pro placení mýtného stále nezbytné fyzicky vlastnit palivovou kartu. Kde již existují elektronické mýtné systémy, stačí virtuální propojení palivové karty Shell s elektronickým zařízením. Karta může být stále potřeba, ale pouze pro doplnění kreditu zařízení nebo pre předplacení mýtného.
-
Musím nakupovat paliva?
Není to povinné. Doporučujeme však plně využívat výhody, které pro celý váš vozový park nabízí komplexní řešení nákupů s Shell při jediném zastavení. Shell poskytuje palivové karty, řešení mýtného, placení myčky a parkování, proplácení DPH a spotřební daně ze zahraničí.
Stáhnout Onepager
Jedna mýtná jednotka nevyřeší vše!
Provozování vozového parku napříč různými evropskými zeměmi může být složitým úkolem. Když přijde na placení mýtného, musíte řešit širokou škálu různých národních předpisů, poskytovatelů, nabídek a technologií
POTŘEBUJETE POMOC NEBO VÍCE INFORMACÍ?
DALŠÍ TÉMATA
Nabídka a výhody pro vás s elektronickým mýtným od Shell
Vaše podnikání – vaše požadavky. Díky našim zkušenostem a odbornosti můžeme poskytovat řešení mýtného na míru.
Spojte se s odborným týmem Shell pro problematiku mýtného
Spojte se s naším odborným týmem pro problematiku mýtného a najděte nejlepší řešení pro váš vozový park.
EETS – Vše, co potřebujete vědět
Zjistěte více o tom, jak EETS funguje, kdo jsou partneři a účastníci a jak se systém dosud vyvíjel.