Přeskočit na hlavní obsah

Shell přináší dopravcům nové palivo Shell Renewable Diesel: snížení emisí nákladní dopravy bez nutnosti úprav vozidel

Praha – Společnost Shell Czech Republic a.s. představuje na českém trhu nové palivo Shell Renewable Diesel, které přináší až 90% snížení emisí CO₂e¹ ve srovnání s naftou B7² na základě životního cyklu produktu3. Palivo je dostupné na čerpací stanici Shell Svatá Kateřina-nákladní na dálnici D5, která leží na klíčovém dopravním spojení s Německem a dalšími zeměmi západní Evropy. Shell Renewable Diesel je tzv. "drop-in" palivo, což znamená, že může být okamžitě používáno ve stávajících dieselových motorech4,5 bez nutnosti jakýchkoliv technických úprav. Kromě výrazného snížení emisí skleníkových plynů nabízí palivo také nižší emise oxidů dusíku, pevných částic, oxidu uhelnatého a nespálených uhlovodíků6,7,8

Shell Renewable Diesel

Shell Renewable Diesel představuje významný krok v dekarbonizaci silniční dopravy. Je to parafinické palivo (HVO/HEFA), které se vyrábí pomocí hydrogenace a izomerace obnovitelných surovin, především z odpadu a sekundárních produktů, jako jsou např. použitý stolní olej nebo živočišné tuky. 

„Uvedení paliva Shell Renewable Diesel na český trh je součástí našeho závazku pomáhat zákazníkům v dekarbonizaci jejich provozu. V rámci našeho portfolia nabízíme různá řešení, která pomáhají snižovat emise v dopravě. Spuštění prodeje Shell Renewable Diesel je dalším logickým krokem v našem úsilí nabízet zákazníkům alternativní paliva s nižší uhlíkovou stopou. Jsme si vědomi, že dekarbonizace je postupný proces. Každá technologie se vyvíjí a Shell Renewable Diesel je ukázkou vývoje paliv pro vznětové motory,“ říká Daniel Vagaský, předseda představenstva společnosti Shell Czech Republic a.s.

Shell Renewable Diesel přináší pro provozovatele vozového parku řadu výhod:

  • Snížení emisí CO₂e¹ až o 90 % ve srovnání s naftou B7² na základě životního cyklu produktu
  • Lze použít přímo ve vznětových motorech vašeho stávajícího vozového parku4,5
  • Palivo s čistším spalováním, které je alternativou k naftě6
  • Nižší emise: snížení emisí regulovaných znečišťujících látek oxidů dusíku (NOx), pevných částic (PM), oxidu uhelnatého (CO) a nespálených uhlovodíků (HC)6,7,8
  • Může snížit hluk6,7,8
  • Vynikající výkon při spalování za nízkých teplot7,8,9
  • Skladovatelnost: nižší riziko růstu mikroorganismů. Bez biosložek (FAME – metylester mastných kyselin)6,10
  • Rychleji se biologicky rozkládá a vykazuje menší ekotoxicitu6

„Pro dopravce je klíčové, že Shell Renewable Diesel mohou používat v jejich stávajících vozidlech bez jakýchkoliv technických úprav, a to za předpokladu, že motory jsou schváleny pro používání paliv podle normy EN15940. Zákazníci zároveň mohou obdržet čtvrtletní přehledy, tzv. Shell Customer Carbon Statements, které dokumentují dosažené snížení emisí CO₂e, což jim pomáhá prokazovat snižování emisí v rámci jejich vlastního reportingu,“ uvádí Daniel Vagaský.

Shell Renewable Diesel lze v nádrži míchat s naftou

Shell Renewable Diesel lze ihned používat ve stávajících dieselových motorech, které jsou schváleny pro používání paliv podle normy EN15940. Zákazníci nemusí vyprazdňovat palivové nádrže před prvním použitím – Shell Renewable Diesel lze použít samostatně nebo míchat s běžnou naftou EN590 B7 diesel v jakémkoli poměru.

V Evropě je od listopadu 2024 Shell Renewable Diesel dostupný v Německu, dále také v Nizozemsku, Francii, Belgii, Norsku, Švédsku a Finsku, a nyní přichází i na český trh jako součást závazku společnosti Shell podporovat transformaci směrem k nízkouhlíkové dopravě. Palivo je dostupné na čerpací stanici Shell Svatá Kateřina- nákladní na dálnici D5, která leží na klíčovém dopravním koridoru do Německa a dalších zemí západní Evropy.

Poznámky

1 Mezi 80%-90% CO₂e. CO₂e (ekvivalent oxidu uhličitého) zahrnuje emise CO₂, CH₄ a N₂O.

2 Snížené emise CO₂e jsou vypočítány porovnáním k základní hodnotě skleníkových plynů (GHG) 90 g CO₂e /MJ metodou Well-to-Wheel, která platí pro diesel B7 na trhu Evropské unie. Uhlíková stopa dieselu B7 je vypočítána společností Shell na základě emisních faktorů z reportu JEC Well-to-Tank report v5 a interních studií společnosti Shell. (Odkaz: Evropská komise, Společné výzkumné centrum, Prussi, M., Yugo, M., De Prada, L., et al., JEC well-to-tank report V5: JEC well-to-wheels analysis: well-to-wheels analysis of future automotive fuels and powetrains in the European context, Úřad pro publikace Evropské unie, 2020, https://data.europa.eu/doi/10.2760/959137

).

3 Posouzení životního cyklu emisí CO₂e produktu zahrnuje emise spojené s získáním surovin, přepravou surovin, výrobou paliva, přepravou a distribucí paliva a spalováním

4 Při přechodu z nafty. Na základě studií provozuschopnosti společnosti Shell a dosavadních zkušeností na trhu.

5 Je třeba zkontrolovat příručku k vozidlu a štítek u hrdla palivové nádrže pro ověření vhodnosti použití paliva výrobcem vozidla

6 V porovnání s motorovou naftou [EN590 B7 diesel].

7 Skutečné účinky a přínosy se mohou lišit v závislosti na typu vozidla (např. vozidlo s EGR), jeho stavu a stylu jízdy. 

8 Nevztahuje se na osobní automobily.

9 Míra zlepšení závisí na typu motoru a okolních podmínkách.

10 Vztahuje se k 100% HEFA (hydrogenovaných ester mastných kyselin) bez FAME (metylester mastných kyselin).