shell lng station

Vzhledem k předpokladu, že do roku 2040 bude celosvětově v provozu 6 000 velkých lodí poháněných LNG palivem a v EU bude do té doby jezdit 480 000 nákladních vozidel na LNG, by se emise skleníkových plynů v lodní dopravě mohly snížit o 132 milionů tun a až o 4,5 milionu tun v těžké nákladní silniční dopravě v závislosti na technologii motoru. V případě 30% podílu Bio-LNG u nákladních vozidel by se emise snížily o dalších 20 %. Celé odvětví dopravy v Německu v současné době vytváří přibližně 166 milionů tun skleníkových plynů.

„V lodní dopravě vidíme velký potenciál LNG paliva zejména u kontejnerových lodí, které kvůli vysokým energetickým nárokům spotřebovávají poměrně hodně paliva. U lodí pro osobní přepravu bude naopak využití LNG spíše novinkou. Nahrazení těžkých topných olejů zkapalněným zemním plynem by mohlo vést k významnému snížení emisí,“ uvedl hlavní ekonom společnosti Shell v Německu, Dr. Jörg Adolf.

„V komerční silniční dopravě je LNG palivo obzvláště vhodné pro těžká nákladní vozidla jako náhrada motorové nafty. Aby však bylo možno dosáhnout výraznějšího snížení emisí, potřebujeme LNG získávat z obnovitelných zdrojů, jako např. Bio-LNG,“ vysvětluje odborník na dopravu, Dipl.-Ing. Andreas Lischke z DLR.

Mezinárodní agentura pro energii (IEA) odhaduje, že mezinárodní obchod s plynem vzroste do roku 2040 o dvě třetiny, přičemž z více než 80 % se na tomto nárůstu bude podílet právě LNG. V současné době se LNG na spotřebě zemního plynu podílí 8 až 9 %, ale do roku 2040 by tento podíl mohl činit přibližně 14 %.

V dopravě jsou hlavním zdrojem látek znečišťujících ovzduší lodě. Mezinárodní lodní doprava je navíc zdrojem zhruba 3 % celosvětových emisí CO2. LNG se v současné době považuje za jedinou rozumnou a komerčně vyspělou alternativu k lodním palivům na bázi ropy. Studie na základě této skutečnosti předpokládá, že v období do roku 2040 poroste flotila plavidel poháněných LNG výrazně rychleji než celkový celosvětový počet plavidel. K nejdynamičtějšímu růstu dochází u kontejnerových lodí, zatímco lodě pro osobní přepravu včetně výletních lodí a trajektů budou v tomto ohledu sehrávat průkopnickou roli.

V silniční dopravě je LNG palivo primárně vhodné pro použití v těžkých nákladních vozidlech. Pokud provedeme projekci současných trendů až do roku 2040, lze očekávat, že do této doby vzroste v rámci EU celkový počet těžkých nákladních vozidel jezdících na LNG o 307 000 na 2,76 milionu. Zhruba 480 000 (17 %) z těchto těžkých nákladních vozidel bude používat k pohonu motor na LNG, který nahradí spotřebu celkem 11,5 miliardy litrů nafty. Dnes po silnicích jezdí přibližně 4 000 nákladních vozů na LNG.

„Pro zavedení a udržení používání nízkoemisního LNG je nutné zajistit technologicky otevřenou podporu pro využití obnovitelných zdrojů v rámci dodavatelského řetězce LNG a podporovat budování potřebné infrastruktury. Je nutné přesvědčit uživatele o výhodách LNG jednoznačnými ekonomickými výhodami – například prostřednictvím regulačních a finančních nástrojů,“ uvádí Adolf.

Více informací: www.shell.de/lngstudie 

Shell Czech Republic a.s.

Společnost Shell Czech Republic a.s. zastupuje obchodní zájmy Skupiny Royal Dutch Shell plc v České republice. Provozuje rozsáhlou síť 175 čerpacích stanic, systém palivových karet Shell a plní letadla leteckým palivem na nejvýznamnějších českých letištích. Více informací naleznete na www.shell.cz

Royal Dutch Shell plc

Společnost Royal Dutch Shell plc je registrovaná v Anglii a Walesu, má centrálu v Haagu a její akcie jsou kótovány na burzách v Londýně, Amsterdamu a New Yorku. Společnost Shell působí ve více než 70 zemích světa v oblastech průzkumu a těžby ropy a zemního plynu, výroby a marketingu kapalného zemního plynu a zkapalňování zemního plynu, dále výroby, marketingu a přepravy ropných produktů a chemikálií. Více informací naleznete na www.shell.com