Po Portugalsku, Španělsku, Francii, Belgii, Německu a Rakousku je Bulharsko již sedmým státem, kde je možné na úhradu mýtného používat stejnou palubní jednotku Shell EETS4U. Není to tak dávno, kdy řidiči museli mít při průjezdu každé z těchto zemí jiné zařízení pro identifikaci vozidla elektronickým mýtným systémem, což dopravcům komplikovalo nejen samotnou jízdu, ale i administraci poplatků.

Přes tři tisíce kilometrů

V Bulharsku jsou zpoplatněny nejen dálnice, ale většina silnic nižších tříd, některé mosty a trajekty přes Dunaj, takže placení mýtného se prakticky nedá vyhnout. Celkově jde o 3 115 kilometrů zpoplatněných úseků, z toho je 803 kilometrů dálnic a 2 312 kilometrů ostatních silnic. Od srpna 2019 vozidla nad 12 tun a od března 2020 i vozy nad 3,5 tuny již nemohou používat elektronickou dálniční známku, ale musí hradit mýtné na základě ujeté vzdálenosti. Sazby za kilometr závisí na maximální hmotnosti vozidla, počtu náprav, ekologické třídě a kategorii silniční komunikace.

Mýtné je možné zaplatit dvěma způsoby. Buď se úhrada realizuje předem zakoupeným tzv. úsekovým lístkem (Route Pass) nebo prostřednictvím palubní jednotky, která zaznamenává průjezd zpoplatněnými úseky. Route Pass je vhodný pro dopravce, kteří do Bulharska cestují pouze příležitostně. Při častějších jízdách je lepší alternativou palubní jednotka. Pokud řidič nezaplatí mýtný poplatek, hrozí mu v Bulharsku dvojitá sankce. Nejprve mu je zaúčtován kompenzační poplatek a později i pokuta. Výše vyrovnávacích poplatků začíná od 77 eur pro vozidla nad 3,5 tuny, u vozidel nad 12 tun může dosáhnout až 383 eur.

Přehlednější likvidita

Výhodou palubní jednotky je přehlednější likvidita. Navzdory jednotnému trhu je totiž placení mýtného v Evropské unii komplikované. Na jejím území působí přes sto provozovatelů mýtných systémů. Dopravci jsou nuceni do každého z nich registrovat vozidla jednotlivě. K tomu je třeba přičíst různé daňové sazby, příplatky, kurzové rozdíly a způsoby fakturace, ale i to, že palubní jednotky fungují s různými technologiemi. Evropská unie chce zjednodušit platby mýtného pomocí Evropské služby elektronického mýtného EETS, v rámci kterého funguje i palubní jednotka Shell EETS4U.

Ve všech zemích, kde provozovatelé mýtného systému schválili její použití, je možné hradit mýtné formou post-pay, čili následné platby na základě vystavené faktury. Dopravci tak mohou v rámci jednoho fakturačního běhu hradit platby za mýto i palivo, navíc ve vlastní měně. Samozřejmostí je vrácení DPH. Díky jednotnému vyúčtování se všechny transakce shromažďují v účetním systému dopravce, což mu zjednodušuje administrativu a zároveň má i lepší kontrolu nad výdaji jednotlivých vozidel. Palubní jednotku je navíc možné mezi vozidly vyměňovat, protože je vázána na virtuální kartu nebo tradiční fyzickou palivovou kartu.

více v sekci palivová karta shell

Mýto

Nestarejte se o to, zda bude mít řidič u sebe dostatek hotovosti. K úhradě mýtného a silničních daní můžete použít palivovou kartu Shell. Vše pak bude přidání na vaši souhrnnou fakturu. Snažší život pro každého.

DPH a spotřební daň

S palivovou kartou Shell snadno uplatníte nárok na vrácení DPH a spotřební daně v Evropě.