Přeskočit na hlavní obsah
Nové třídy zdanění emisí CO₂

Nové třídy zdanění emisí CO₂

Evropská komise změnila směrnici o Eurovinětách s cílem dosáhnout zlepšení klimatu. V důsledku toho bude německé mýtné za těžká nákladní vozidla (HGV) rozšířeno o zvláštní poplatek založený na emisích CO₂.

Nová daň z emisí CO2 má být do konce roku 2023* zavedena ve většině zemí Evropy, počínaje Německem.

Nová daň z emisí CO₂ má být do konce roku 2023* zavedena ve většině zemí Evropy, počínaje Německem.

Evropská komise změnila směrnici o Eurovinětách s cílem dosáhnout výrazného zlepšení klimatu, a to snížením emisí CO2 o 15 % do roku 2025 a o 45 % do roku 2030. Tyto cíle byly původně stanoveny na 15 % do r. 2025 a 30 % do r. 2030. Doprovodné zavedení mýtného podle emisí CO2 zařadí těžká nákladní vozidla do jedné z pěti tříd emisí CO2 a podle těchto tříd se budou rozlišovat sazby mýtného.

Evropská směrnice vstoupila v platnost 24. března 2022 a členské státy EU mají 24 měsíců na její implementaci a začlenění do svých vnitrostátních právních předpisů.

*Jak uvedly německé úřady, přesné datum bude předmětem hlasování v parlamentu koncem září.

Země, na které se nová daň z emisí CO₂ vztahuje:

  • Státní silniční sítě (DE, AT, PL, BE, CZ, SK, BG, HU) musejí do 24. března 2024 zavést mýto z emisí CO₂.
  • Silnice spravované na základě koncese (FR, IT, ES) musejí zavést mýto po skončení povinnosti koncesních poplatků nejpozději do roku 2027.
  • Země, které používají systém dálničních známek, včetně Nizozemska (NL), Lucemburska (LU), Rumunska (RO), Dánska (DK), Švédska (SW) a pobaltských zemí, mají tyto změny zavést, jakmile nahradí systém časového zpoplatnění systémem zpoplatnění podle ujeté vzdálenosti.

Bylo uděleno několik výjimek, například pro Belgii (BE) s implementací do roku 2026.

cz map
Implementace:

Implementace:

Od 1. prosince 2023 bude mýtné pro těžká nákladní vozidla v Německu rozšířeno o dodatečný poplatek podle emisí CO₂. Vedle mýtného bude zaveden dodatečný poplatek 200 eur za metrickou tunu CO₂. V souladu s předběžným návrhem německé spolkové vlády bude navíc od 1. července 2024 mýtný systém rozšířen i na vozidla nad 3,5 tuny. To je změna oproti současnému nastavení, kdy se mýtné vztahuje výhradně na vozidla nad 7,5 tuny. Zejména pro řemeslné podniky se předpokládá výjimka z tohoto prodloužení mýtného.

Chystané mýto podle CO₂

Přečíst transkript

Title: Chystané mýto podle CO₂

Duration: 4:26 minutes

Description:

Jak se nově změní platba mýtného podle CO₂ ?

YouTube Bumper 15″ – Transcript

Scene 1

Voiceover

N/A

 [Visuals]

Obrázek kamionu na dálnici a v pozadí je západ slunce.

Headline: Chystané mýto podle CO₂

Scene 2

Eva Tzoneva popisuje CO₂ podle evropské komise

[Visuals]

Na obrazu je Eva Tzoneva v sídle Shell.

Scene 3

Voiceover

Eva Tzoneva popisuje evropské směrnice ohledně nového CO₂

[Visuals]

Na obrazu se objevuje mapa Evropy, kde se postupně vybarvují jednotlivé státy, které využívají systém dálničních známek.

Scene 4

Voiceover

Eva Tzoneva popisuje změny dle nových nařízení

[Visuals]

Na obrazu je Eva Tzoneva a na druhé polovině se zobrazí informace ohledně struktury silniční daně a jejím vzrůstu až o 80 % díky novému mýtnému.

Scene 5

Voiceover

Eva Tzoneva popisuje klasifikaci vozidel dle jednotlivých tříd

[Visuals]

Klasifikace vozidel dle jednotlvých tříd se zobrazuje v levé části obrazovky. Zobrazují se také % ohledně osvobození do konce roku 2025

Parametry zpoplatnění emisí CO₂

Těžká nákladní vozidla

mají být zařazena do jedné z pěti (5) tříd emisí CO₂, aby bylo možné rozlišit mýtné sazby podle těchto tříd.

Příslušná hmotnost mýtného

se změní z maximální přípustné hmotnosti naloženého vozidla v provozu v členském státě registrace (F.2 v registraci vozidla) na maximální technicky přípustnou hmotnost naloženého vozidla (F.1 v registraci vozidla).

Všechna vozidla se spalovacím motorem

(dieselovým atd.) registrovaná před 1. červencem 2019 budou standardně zařazena do třídy 1. Není potřeba shromažďovat další parametry týkající se emisí CO₂, stačí datum první registrace.

Všechna vozidla s nulovými emisemi

(s elektrickým pohonem nebo pohonem na vodíkový palivový článek) budou vždy zařazena do třídy 5. Není potřeba shromažďovat další parametry týkající se emisí CO₂.

Povinnost shromažďovat parametry

týkající se emisí CO₂ se vztahuje pouze na vozidla se spalovacími motory registrovaná po 1. červenci 2019.

Parametry týkající se CO₂ jsou následující:

Datum první registrace vozidla (B), počet poháněných náprav, typ podvozku (traktor nebo nákladní automobil s pevnou karoserií), typ kabiny (denní nebo spací kabina), objem motoru (P.1), výkon motoru (P.2), typ motoru (P.3), hmotnost (F.1) a hodnota CO₂ (V.7). Údaje byste měli najít na většině standardních technických průkazech vozidel B, P.1, P.2, P.3 a F.1.

Zbývající parametry

nejsou ve většině technických průkazem k dispozici s výjimkou německých. Pro získání zbývajících parametrů je nutné použít dokumenty „Certifikát o shodě“ (COC) a „Protokol s informacemi o zákazníkovi“ (CIF) od výrobce vozidla.

Třída emisí CO₂ Výkon Poplatek
Třída 1 Do 5 % pod úrovní snížení emisí Nad průměrem
Třída 2 5 až 8 % úrovně snížení emisí O 5–15 % méně než za emisní třídu 1
Třída 3 Více než 8 % pod úrovní snížení emisí O 15–30 % méně než za emisní třídu 1
Třída 4 – Vozidla s nízkými emisemi Nejméně o 50 % nižší než v rámci cíle snížení emisí O 30–50 % méně než za emisní třídu 1
Třída 5 Nulové emise O 50–75 % méně než za emisní třídu 1

Celkové náklady se navíc mohou lišit v závislosti na emisní třídě vašeho vozidla CO₂.

V současné době neexistují žádné zvláštní předpisy ani referenční hodnoty pro autobusy a určité podskupiny vozidel v rámci tříd vozidel N2 a N3. V důsledku toho jsou dočasně zařazeny do 1. třídy emisí CO2.

Jako přední poskytovatel služeb účtování mýtného v Evropě sleduje tým společnosti Shell Commercial Road Transport vývoj v oblasti rozšiřování mýtného a nabízí dopravcům podporu při řešení případných nejasností. V průběhu tohoto procesu vám rádi nabídneme cenné informace a pomoc. Na naše poradenství a podporu se můžete vždy spolehnout.