
Nové třídy zdanění emisí CO₂
Evropská komise změnila směrnici o Eurovinětách s cílem dosáhnout zlepšení klimatu. V důsledku toho bude německé mýtné za těžká nákladní vozidla (HGV) rozšířeno o zvláštní poplatek založený na emisích CO₂.

Nová daň z emisí CO₂ má být do konce roku 2023* zavedena ve většině zemí Evropy, počínaje Německem.
Evropská komise změnila směrnici o Eurovinětách s cílem dosáhnout výrazného zlepšení klimatu, a to snížením emisí CO2 o 15 % do roku 2025 a o 45 % do roku 2030. Tyto cíle byly původně stanoveny na 15 % do r. 2025 a 30 % do r. 2030. Doprovodné zavedení mýtného podle emisí CO2 zařadí těžká nákladní vozidla do jedné z pěti tříd emisí CO2 a podle těchto tříd se budou rozlišovat sazby mýtného.
Evropská směrnice vstoupila v platnost 24. března 2022 a členské státy EU mají 24 měsíců na její implementaci a začlenění do svých vnitrostátních právních předpisů.
*Jak uvedly německé úřady, přesné datum bude předmětem hlasování v parlamentu koncem září.
Země, na které se nová daň z emisí CO₂ vztahuje:
- Státní silniční sítě (DE, AT, PL, BE, CZ, SK, BG, HU) musejí do 24. března 2024 zavést mýto z emisí CO₂.
- Silnice spravované na základě koncese (FR, IT, ES) musejí zavést mýto po skončení povinnosti koncesních poplatků nejpozději do roku 2027.
- Země, které používají systém dálničních známek, včetně Nizozemska (NL), Lucemburska (LU), Rumunska (RO), Dánska (DK), Švédska (SW) a pobaltských zemí, mají tyto změny zavést, jakmile nahradí systém časového zpoplatnění systémem zpoplatnění podle ujeté vzdálenosti.
Bylo uděleno několik výjimek, například pro Belgii (BE) s implementací do roku 2026.


Implementace:
Od 1. prosince 2023 bude mýtné pro těžká nákladní vozidla v Německu rozšířeno o dodatečný poplatek podle emisí CO₂. Vedle mýtného bude zaveden dodatečný poplatek 200 eur za metrickou tunu CO₂. V souladu s předběžným návrhem německé spolkové vlády bude navíc od 1. července 2024 mýtný systém rozšířen i na vozidla nad 3,5 tuny. To je změna oproti současnému nastavení, kdy se mýtné vztahuje výhradně na vozidla nad 7,5 tuny. Zejména pro řemeslné podniky se předpokládá výjimka z tohoto prodloužení mýtného.
Chystané mýto podle CO₂
Přečíst transkript
Přečíst transkript
Title: Chystané mýto podle CO₂
Duration: 4:26 minutes
Description:
Jak se nově změní platba mýtného podle CO₂ ?
YouTube Bumper 15″ – Transcript
Scene 1
Voiceover
N/A
[Visuals]
Obrázek kamionu na dálnici a v pozadí je západ slunce.
Headline: Chystané mýto podle CO₂
Scene 2
Eva Tzoneva popisuje CO₂ podle evropské komise
[Visuals]
Na obrazu je Eva Tzoneva v sídle Shell.
Scene 3
Voiceover
Eva Tzoneva popisuje evropské směrnice ohledně nového CO₂
[Visuals]
Na obrazu se objevuje mapa Evropy, kde se postupně vybarvují jednotlivé státy, které využívají systém dálničních známek.
Scene 4
Voiceover
Eva Tzoneva popisuje změny dle nových nařízení
[Visuals]
Na obrazu je Eva Tzoneva a na druhé polovině se zobrazí informace ohledně struktury silniční daně a jejím vzrůstu až o 80 % díky novému mýtnému.
Scene 5
Voiceover
Eva Tzoneva popisuje klasifikaci vozidel dle jednotlivých tříd
[Visuals]
Klasifikace vozidel dle jednotlvých tříd se zobrazuje v levé části obrazovky. Zobrazují se také % ohledně osvobození do konce roku 2025
Parametry zpoplatnění emisí CO₂
Těžká nákladní vozidla
mají být zařazena do jedné z pěti (5) tříd emisí CO₂, aby bylo možné rozlišit mýtné sazby podle těchto tříd.
Příslušná hmotnost mýtného
se změní z maximální přípustné hmotnosti naloženého vozidla v provozu v členském státě registrace (F.2 v registraci vozidla) na maximální technicky přípustnou hmotnost naloženého vozidla (F.1 v registraci vozidla).
Všechna vozidla se spalovacím motorem
(dieselovým atd.) registrovaná před 1. červencem 2019 budou standardně zařazena do třídy 1. Není potřeba shromažďovat další parametry týkající se emisí CO₂, stačí datum první registrace.
Všechna vozidla s nulovými emisemi
(s elektrickým pohonem nebo pohonem na vodíkový palivový článek) budou vždy zařazena do třídy 5. Není potřeba shromažďovat další parametry týkající se emisí CO₂.
Povinnost shromažďovat parametry
týkající se emisí CO₂ se vztahuje pouze na vozidla se spalovacími motory registrovaná po 1. červenci 2019.
Parametry týkající se CO₂ jsou následující:
Datum první registrace vozidla (B), počet poháněných náprav, typ podvozku (traktor nebo nákladní automobil s pevnou karoserií), typ kabiny (denní nebo spací kabina), objem motoru (P.1), výkon motoru (P.2), typ motoru (P.3), hmotnost (F.1) a hodnota CO₂ (V.7). Údaje byste měli najít na většině standardních technických průkazech vozidel B, P.1, P.2, P.3 a F.1.
Zbývající parametry
nejsou ve většině technických průkazem k dispozici s výjimkou německých. Pro získání zbývajících parametrů je nutné použít dokumenty „Certifikát o shodě“ (COC) a „Protokol s informacemi o zákazníkovi“ (CIF) od výrobce vozidla.
| Třída emisí CO₂ | Výkon | Poplatek |
|---|---|---|
| Třída 1 | Do 5 % pod úrovní snížení emisí | Nad průměrem |
| Třída 2 | 5 až 8 % úrovně snížení emisí | O 5–15 % méně než za emisní třídu 1 |
| Třída 3 | Více než 8 % pod úrovní snížení emisí | O 15–30 % méně než za emisní třídu 1 |
| Třída 4 – Vozidla s nízkými emisemi | Nejméně o 50 % nižší než v rámci cíle snížení emisí | O 30–50 % méně než za emisní třídu 1 |
| Třída 5 | Nulové emise | O 50–75 % méně než za emisní třídu 1 |
Celkové náklady se navíc mohou lišit v závislosti na emisní třídě vašeho vozidla CO₂.
V současné době neexistují žádné zvláštní předpisy ani referenční hodnoty pro autobusy a určité podskupiny vozidel v rámci tříd vozidel N2 a N3. V důsledku toho jsou dočasně zařazeny do 1. třídy emisí CO2.
Jako přední poskytovatel služeb účtování mýtného v Evropě sleduje tým společnosti Shell Commercial Road Transport vývoj v oblasti rozšiřování mýtného a nabízí dopravcům podporu při řešení případných nejasností. V průběhu tohoto procesu vám rádi nabídneme cenné informace a pomoc. Na naše poradenství a podporu se můžete vždy spolehnout.